Аеродром „Константин Велики“ – симбол повратка и развоја

Аеродром у Нишу, данашња ваздушна лука „Константин Велики“, има богату и динамичну историју.

Идеја о повезивању Ниша ваздушним путем настаје још давне 1935. године, када је Аеропут обавио први линијски лет кроз наш град, али је рат скоро прекинуо ту причу. Писта је изграђена 1952. године, а значајно је модернизована касних седамдесетих.

У наредним деценијама, развијао се у регионални центар ваздушног саобраћаја. Током 70-их и 80-их година успостављене су бројне редовне и чартер линије JAT-а и других авиокомпанија

Велики тренутак десио се 12. октобра 1986. године, када је аеродром свечано отворен пријемом Боеинга 737-300 и свечаним летом – симболом амбиција и повезаности.

Деценију након, када је аеродром претрпео велика оштећења, поново је обновљен и пуштен у функцију 12. октобра 2003. године, уз подршку Норвешке – доказ не само солидарности, већ и наше воље да поново полетимо.

Од 2015. године креће период снажног развоја захваљујући доласку нискотарифних компанија као што су Wizz Air и Ryanair, чиме Ниш постаје препознат као сyмбол развоја југа Србије и региона. Број путника од тада расте рекордним темпом и аеродром бележи најбржи раст у земљи.

Посебан значај за Аеродром Ниш представља долазак Air Serbia у јулу 2019.године и увођење линија од јавног значаја (PSO – Public Service Obligation). Ова државна подршка омогућила је да Ниш буде повезан са кључним дестинацијама у региону и Европи, што је од стратешке важности за грађане и привреду југа Србије. Долазак националног авио-превозника учврстио је позицију аеродрома као важног чворишта и показао стратешку намеру државе да равномерно развија ваздушни саобраћај у Србији.

У периоду пандемије COVID – 19 , као и читав авио-сектор у свету, и Аеродром Ниш је био тешко погођен

Током 2020. године број путника се смањио за више од 60 % у односу на 2019, а у априлу и мају забележен је готово потпуни прекид саобраћаја. У 2021. години број путника стагнирао је на ниском нивоу, али су се редовне линије постепено враћале, уз велику улогу Air Serbia у обнови саобраћаја.

  • 2022. година донела је снажан опоравак – аеродром је опслужио готово 400.000 путника, што је раст од преко 160 % у односу на 2021.
  • Већ 2023. године Аеродром Ниш се потпуно стабилизовао, са 448.312 опслужених путника и сталним повећањем броја дестинација.

Нови историјски искорак остварен је 23. јула 2024. године, када је свечано отворена савремена зграда путничког терминала. Овај објекат значајно је унапредио капацитете аеродрома, омогућио боље услове за путнике и обезбедио инфраструктуру достојну модерног међународног саобраћаја.

Данас Аеродром „Константин Велики“представља кључну ваздушну капију југа Србије. Са модернизованим терминалом отвореним 2024. године, капацитети су значајно унапређени, а раст броја путника потврђује његов стратешки значај. Ниш је повезан са бројним европским дестинацијама и представља важан ослонац за развој туризма, привреде и инвестиција у региону.

Аеродром Ниш тако остаје симбол упорности и стратешког значаја – капија ка свету која се стално развија, прилагођава и расте са својим градом.

Хронологија раста и развоја аеродрома по годинама:

1935.

Први лет на Аеродрому Ниш код Трупалских шума обављен је 1.маја 1935.године када је први српски национални авио-превозник „Аеропут“ летео на рути Београд – НИШ -Скопље – Битољ – Солун.

1939.

„Аеропут“ последњи лет из Ниша обавио на линији Београд – Ниш. Након тога су летови обустављени због избијања II св. рата.

1952.

Након завршетка II св. рата на данашњој локацији 1952.године изграђена је бетонска полетно-слетна стаза.

1971. – 1977.

Нови национални авио-превозник Југословенски Аеротранспорт (ЈАТ) успоставља редовни авио-саобраћај из Ниша где наставља да превози путнике тако где је стао „Аеропут“ 1939.године. Заједно са Пан Адриа-ом лети до Дубровника, Тивта и Сплита.

1972 – 1986.

У периоду од 1972. до 1985.године челни људи града Ниша доносе одлуку о основању предузећа за ваздушни саобраћај Аеродром Ниш. У периоду од 1985. до 1986. године изводе се радови на изградњи путничког терминала, рулне стазе, платформе и техничког блока, да би се након тога уз доста потешкоћа свечано отворио за ваздушни саобраћај.

12.10.1986.

Аеродром Ниш уз величанствен аеромитинг и присуство десетине хиљада Нишлија свечано је отворен за ваздушни саобраћај 12.октобра 1986.године слетањем првог млазног авиона ЈАТ-а, типа Б737-300 (регистарске ознаке YU-ANI), на линији из Београда са тадашњим званицама. Први путнички лет реализован је исте вечери и то авионом типа ДЦ-9 на линији Београд – НИШ – Београд.

1987.

Још једна југословенска авио-компанија, Inex-Adria, 1987.године успоставља летове са нашег аеродрома која је летела паралелно са ЈАТ-ом. До 1990. године Inex-Adria са нашег аеродрома је летела до неколико домаћих и страних дестинација и то до Љубљане, Загреба, Сплита, Лондона и Цириха.

1986. – 1999.

Са нашег аеродрома ЈАТ је летео ка 10-так дестинација широм Европе, сем у време санкција, и то до Београда, Тивта, Цириха, Љубљане, Лондона, Загреба, Дубровника, те до Диселдорфа и Штутгарта преко Београда односно Хамбурга преко Загреба. Највећи југословенски чартер авио-превозник Aviogenex са Аеродрома Ниш летео до Тивта, Дубровника и Цириха.

1988.

Због реконтрукције писте на аеродрому Софија у Бугарској, немачки и аустријски национални авио-превозници, Lufthansa и Austrian Airlines, на пар месеци летели су са нашег аеродрома ка Франкурту, Минхену и Бечу.

1999.

Током 78 дана НАТО агресије на СР Југославију, наш аеродром није остао поштеђен напада од стране агресора. Полетно-слетна стаза погођена је 57 пута, док су остале маневарске површине и путнички терминал значајно оштећени.

1999.

Влада Норвешке и Град Ниш налазе начин да авио-саобраћај са нашег аеродрома поново заживи, те је захваљујући донацији Норвешке полетно-слетна стаза реконструисана и продужена, изграђен је нови контролни торањ и санирана су оштећења на другим објектима, те је дограђен и путнички терминал. 12.октобра 2003.године Аеродром Ниш је поново отворен за ваздушни саобраћај слетањем авиона ЈАТ-а, типа Б737-300, на линији из Београда.

2004. – 2009.

Заједно са Јат Airways-ом (некадашњи Југословенски аеротранспорт (ЈАТ)) Montenegro Airlines је до 2006.године повезивао наше путнике са Цирихом односно 2009.године до Тивта. Са друге стране Јат Airways летео је до Цириха, Тивта, Хераклиона, Бодрума и Анталије.

2006. – 2008.

Британски туроператери у сарадњи са бринатанском авио-компанијом Thomson са нашег аеродрома летео је ка Лондону током зимске сезоне где су британски туристи скијали на Копаонику.

2013.

Чартер авио-превозник Freebird Airlines са нашег аеродрома током летње сезоне успоставља летове ка Анталије. У оквиру Air.net пројекта италијански авио-превозник Mistral Air летео је до Трста.

2013. – 2015.

Након што је град Ниш укинуо субвенције Montenegro Airlines крајем 2013.године, током 2014. године воде се интезивни преговори са мађарским нискотарифни авио-превозником Wizz Air о покретању првих летова из Ниша. Потписивањем првог комерцијалног уговора крајем 2014.године, средином 2015.године Wizz Air покреће прве летове са нашег аеродрома ка Малмеу и Базелу.

2016.

Највећи нискотарифни авио-превозник из Ирске, Ryanair, крајем 2016.године успоставља своје прве летове са нашег аеродрома и то до Берлина, Милана односно аеродрома Бергамо, Братиславе и Диселдорфа односно аеродрому Веце. Током ове године Wizz Air уводи линије ка Дортмунду, Ајндховену и Мемингену.

2017.

Након 8 година, али по први пут, швајцарски национални авио-превозник SWISS успоставља летове до Цириха, а неколико месеци касније и друга швајцарска авио-компанија Germania Flug такође успоставља летове до ове дестинације ка којој лети до краја летње сезоне. Током ове године проширени су и модернизовани шалтери за регистраницију путника и саниран је кров и фасада путничког терминала. Ryanair увео је крајем године нову линију ка Стокхолму.

2019.

Посебан значај за Аеродром Ниш представља долазак Air Serbia 1.јула 2019.године и увођење линија од јавног значаја (PSO – Public Service Obligation). Ова државна подршка омогућила је да Ниш буде повезан са кључним дестинацијама у региону и Европи, што је од стратешке важности за грађане и привреду југа Србије

2020.-2021.

Период пандемије COVID -19

Током 2020. године број путника се смањио за више од 60 % у односу на 2019, а у априлу и мају забележен је готово потпуни прекид саобраћаја. У 2021. години број путника стагнирао је на ниском нивоу, али су се редовне линије постепено враћале, уз велику улогу Air Serbia у обнови саобраћаја.

2022.

2022. година донела је снажан опоравак – аеродром је опслужио готово 400.000 путника, што је раст од преко 160 % у односу на 2021.

2023.

Рекордан број опслужених путника — 448.312

2024.

Нови историјски искорак остварен је 23. јула 2024. године, када је свечано отворена савремена зграда путничког терминала. Овај објекат значајно је унапредио капацитете аеродрома, омогућио боље услове за путнике и обезбедио инфраструктуру достојну модерног међународног саобраћаја.

2025.

Аеродром обележио 90 година од првог лета.